Fundusze unijne Fundusze unijne
Integra Integra Integra Kliknij, aby przejsć dalej
Kliknij, aby przejsć dalej
  • Kontrast

Nawyki podtrzymujące w nas wysoki stres. Jak sobie z nimi poradzić.

Udostępnij artykuł

Integra - Nawyki podtrzymujące w nas wysoki stres. Jak sobie z nimi poradzić

Każdy z nas ma w swoim otoczeniu osobę, która lubi robić wszystko na ostatnią chwilę i bierze na siebie za dużo niedoprecyzowanych zadań. A to już krótsza droga do wypalenia zawodowego. Taka osoba wpada w błędne koło stresu – stan, który może utrzymywać się przez wiele lat pomimo braku obiektywnych, zewnętrznych problemów. O tym właśnie będzie ten artykuł – jak nasze nawykowe postawy i zachowania powodują utrwalanie stresu i jak sobie z nimi możemy radzić. Opiszemy 3 najbardziej popularne wzmacniacze stresu i podamy przykładowe działania, które możemy wdrożyć by z nimi walczyć. W końcu powiemy o 3 zasobach, które pomogą w wyeliminowaniu nawyków powodujących stres.

Sytuacje stresowe sprawiają, że mamy tendencję aby skupiać się na zewnętrznych zdarzeniach  oraz zachowaniach innych osób i przerzucać na nie winę za problem, który zaistniał: „czy moje dzieci muszą mnie tak denerwować; nie mogę iść na spacer, bo muszę siedzieć nad projektem, dlaczego ona tyle mówi i przeszkadza mi w pracy”. Znasz to? Warto także znaleźć szkolenia w tym temacie.

Powodują to zachowania nieuświadomione, automatyczne, nawykowe. To one stanowią blisko 95% naszych zachowań. Kiedy zatem chcemy zrozumieć z jakiego powodu coś się nie udało, to te 95% naszych nawyków zostaje w cieniu, a my „kieruje” naszą uwagę w stronę zewnętrznych przeszkód.  Oto przykład świetnie pokazując, że w pierwszej kolejności dostrzegamy problemy u innych:

  1. Jestem zły, że osoba X mnie zignorowała mnie w czasie rozmowy.
  2. Rozmawiając o tej sytuacji z kimś, kto widział ją z boku, okazuje się, że zaczynam dostrzegać swój udział w generowaniu tego problemu. Uświadamiam sobie na przykład, że „kilka minut wcześniej niepotrzebnie się uniosłem i tym sprowokowałem mojego rozmówcę”.
  3. Gdy będę analizować dalej ten temat, to zobaczę, że mam większy udział w tej sytuacji niż mi się wcześniej wydawało. Ponieważ to ja swoim rozdrażnieniem skłoniłem osobę X do określonej reakcji. Właśnie wtedy mam szanse aby wypracować nawyk spokojnego reagowania wobec innych, w sytuacji, w której wyrażają odmienne zdanie.

Kiedy jesteśmy w sytuacjach wywołujących u nas stres i szczególny sposób odczuwamy presję, reagujemy nawykowo i zazwyczaj mało adekwatnie wobec sytuacji. A im silniejsze i bardziej nieprzyjemne emocje przeżywamy, tym jeszcze mocniej działamy nawykowo. Przykład, który opisaliśmy zilustrował dwa nawyki, podtrzymujące w nas poziom stresu na wysokim poziomie. Pierwszym są nadmiarowe i nieadekwatne reakcje emocjonalne. Drugi to frustracja i złość niewspółmierna do sytuacji spowodowana dostrzeganiem w przypadku porażek tylko wpływu czynników zewnętrznych a nie swoich własnych działań. 

Jak sobie z tym radzić? Warto zastanowić się, które z naszych nawyków powodują większość naszych problemów w życiu prywatnym i zawodowym. Kolejnym krokiem będzie stworzenie listy  „toksycznych” i podnoszących w nas poziom stresu nawyków.  Kiedy je zidentyfikujemy, jesteśmy w stanie zacząć proces, który pozwoli nam uwolnić się od nich i wypracować nowe. Poniżej przedstawiamy, krótki instruktaż jak zapanować nad najpopularniejszymi, z którymi pewnie wielu z nas ma do czynienia. 

Numer 1 na liście wzmacniaczy stresu: „Wybuchy emocjonalne”

Wybuch złości, agresji, lęk lub panika zupełnie nieproporcjonalna w stosunku do wywołującego tę reakcję czynnika. Zdarza się, że właśnie tak reagujemy w nieprzewidzianych sytuacjach lub po nagłej porażce. Potem często czujemy wstyd i  zażenowanie, mamy poczucie winy, które utrzymuje w nas stan odczuwania nieprzyjemnych emocji i niczego nie zmienia.

Jak radzić sobie z takim nawykiem?

Zdajemy sobie sprawę, że przy odruchowych sposobach reagowania na stres ta strategia wydaje się mało naturalna. Jednak tak to na początku wygląda. Kiedy zaczynamy pracę nad każdą nową umiejętnością – jest ona najpierw świadoma, wyreżyserowana za pomocą kory mózgowej (świadoma kompetencja) by po jakimś czasie stać się czymś naturalnym i łatwo powtarzalnym (nieświadomą kompetencją).

Numer 2 na liście wzmacniaczy stresu: „Noga ciągle na gazie”

Do chronicznego przemęczenia lub wysokiego poziomu stresu prowadzi branie na siebie dużej liczby obowiązków, funkcjonowanie od „zadania do zadania” i brak czasu na regenerację i odpoczynek. Taki styl funkcjonowania może spowodować wypalenie zawodowe, rozdrażnienie,  podatność na uleganie emocjom czy tworzenie  w głowie czarnych scenariuszy. W konsekwencji mamy coraz mniej energii do działania, czujemy się przytłoczeni i nic nas nie cieszy. Czy bycie ciągle zajętym i przemęczonym to też nawyk? I jak można się od niego uwolnić? 

Oto kilka propozycji, które pomogą ten nawyk zmienić:

– Jak często w ciągu dnia odczuwam: zmęczenie/ głód/ pragnienie?  W jakich sytuacjach? 

– Jak reaguję gdy to odczuwam? Co wtedy robię?

– Czy są sytuacje, w których odczuwam napięcie w wybranej części ciała? Jakie? Czym się to napięcie objawia?

– Jak reaguję, gdy odczuwam to napięcie? Co wtedy robię?

Numer 3 na liście wzmacniaczy stresu: „Tworzenie nierealistycznych celów” 

Do wypalenia zawodowego, obniżenia samooceny i frustracji prowadzi wyznaczanie mało realnych, zbyt wygórowanych celów. Ten nawyk jest sprzężony z nawykiem „noga ciągle na gazie”. Powoduje poczucie „bycia wciąż zajętym”.  Nie możemy zakończyć zadań, których się zobowiązaliśmy ponieważ zostały błędnie oszacowane. Co zrobić, kiedy czujemy, że za dużo wymagamy od samych siebie?

Przede wszystkim zaczynamy od tego, że każde z zadań, którego się podejmujemy, najpierw szacujmy pod względem zasobów, które posiadamy żeby je wykonać czyli np. czas, narzędzia, zespół i końcowych parametrów, które określają jego realizację. Warto pracować nad tym nawykiem i bez analizy nie podejmować decyzji. 

A co na koniec…?

W wyeliminowaniu nawyków powodujących stres pomogą 3 zasoby:

Artykuł został stworzony przy współpracy z firmą Integra Consulting, zajmującą się szkoleniami pracowników.