Z asertywnością w miejscu pracy wiąże się bezpośrednio umiejętność odmawiania. W jaki sposób mówić „nie” bez urażania rozmówcy?
Szkolenie asertywności w miejscu pracy
Szkolenie asertywności jest zawsze procesem – rozciągniętym w czasie i wymagającym nierzadko dużej uważności i wglądu w głąb siebie. W końcu nikt z nas nie rodzi się asertywny. Nauczenie się tej umiejętności najpewniej będzie wymagało szlifowania i analizowania sytuacji, szczególnie mocno stresowej, pod kątem tego, czy na pewno zareagowaliśmy asertywnie i co ewentualnie mogliśmy poprawić. Chociaż sama asertywność nie oznacza wyłącznie umiejętności odmawiania, to ten element jest z pewnością jednym z ważniejszych oraz trudniejszych w jej kontekście.
Umiejętność odmawiania. Trening asertywności – ćwiczenia
Trenując asertywność w miejscu pracy, zwłaszcza umiejętność odmawiania kluczowe jest odpowiednie przygotowanie. Idąc na rozmowę z szefem czy współpracownikiem, wcześniej stań przed lustrem i przećwicz pewne wypowiadania słowa NIE. Być może taki trening, czy ćwiczenie asertywności wydają się banalne. Sprawdź to koniecznie, bo jak pokazuje rzeczywistość – dla wielu osób, zwłaszcza wychowywanych w duchu empatii i spychania swoich potrzeb na dalszy plan, bezpośrednie odmawianie jest niezwykle trudne.
Chcąc wzmacniać asertywność w miejscu pracy, pamiętaj, że samo słowo NIE, to nie wszystko. Liczy się precyzja komunikacji i argumentacja. Dlatego kolejnym elementem naszego treningu asertywności jest ćwiczenie jasnej wypowiedzi. Możesz rozpisać sobie argumenty na kartce i ćwiczyć ich prezentację najpierw przed lustrem, a potem przy bliskiej osobie. Pamiętaj, żeby w trakcie tego ćwiczenia nie zboczyć w komunikacji w stronę usprawiedliwień. Asertywna osoba wie, czego chce, jest konsekwentna. Na koniec pamiętaj, że odmawiając komuś – nie odrzucasz tej osoby, tylko jej propozycję.
Szkolenie asertywności – podpowiedzi komunikacyjne
Jak odmawiać nie psując relacji? Każda trudna rozmowa biznesowa ma jasny cel – zwiększenie jakości pracy. Jeśli wykonując jakieś zadanie, wiesz, że nie zrobisz go wystarczająca dobrze i wpłynie negatywnie na inne pilniejsze zadania – masz prawo odmówić. Zrób to jednak grzecznie. Agresja nie jest częścią postawy asertywnej w miejscu pracy, a jej zaprzeczeniem. O czym jeszcze pamiętać szkoląc swoją asertywność?
- O byciu sobą i mówieniu prawdy – lawirowanie, usprawiedliwianie, naginanie faktów jest krótkowzroczną strategią.
- Zaufaniu intuicji – to Twoje ugruntowanie doświadczenie.
- Nie spiesz się – daj sobie i rozmówcy czas na zastanowienie się.
- Nie bój się zadawać pytania.
- Dziel się swoimi przemyśleniami.
- Okaż troskę emocjom – swoim i rozmówcy.
Co również istotne – odmawiając, rozwiąż sprawę do końca, niezależnie od ostatecznego wyniku rozmowy. Asertywność w miejscu pracy ma pozytywnie wpływać na atmosferę. Nierozwiązane sprawy są potencjalnym źródłem zapalnym do konfliktów i sporów.
Dobrym sposobem na naukę radzenia sobie w czasie trudnych rozmów, w których umiejętności asertywności i odmawiania są ważne, jest profesjonalne szkolenie z asertywności. Doświadczeni trenerzy w czasie szkolenia z asertywności najlepiej odniosą się do Twojej sytuacji zawodowej i indywidualnych problemów. Wskażą najlepsze ćwiczenia i trening asertywności i podpowiedzą jak zachować się w konkretnej trudnej sytuacji biznesowej.