Jak często sprawdzacie, czy dobrze się komunikujecie?
Przygotowaliśmy check listę dobrych praktyk podczas rozmowy. Od dawna i wciąż mówi się o komunikacji. Ostatnio w kontekście skuteczności biznesowej, budowania zaufania, wywierania wpływu etc.
I niby wszyscy wiemy, jak dobrze poprowadzić rozmowę i dobrać odpowiednie proporcje między mówieniem, słuchaniem i wyrażaniem zrozumienia, ale jakoś tak się dzieje, i nie wiedzieć czemu, dość często, że przekaz nie zawsze trafia. Może zatem warto czasem wrócić do podstaw i przypomnieć sobie, co się składa na skuteczną komunikację?
Dzielimy się z wami 10 praktykami dobrej komunikacji. Jak Wasz wynik? 10/10? A może coś trzeba poćwiczyć?
Check lista dobrych praktyk podczas rozmowy
MÓWIENIE
- Ustal cel, jaki chcesz osiągnąć („Musimy pogadać” – brr… większość nie lubi tej zapowiedzi, ale jak już wiemy, co mamy razem zrobić, załatwić, przeanalizować, wtedy grunt do rozmowy robi się całkiem dobry).
- Dostosuj język do rozmówcy (czasem warto się „uzbroić”, a czasem porzucić fachowe słownictwo).
- Zadbaj o logikę (zwłaszcza jeśli lubisz zaczynać o jednym, a kończyć o drugim, barwnie opowiadasz i zawsze chętnie wpadnie Ci jakiś dodatkowy wątek), podsumuj w punktach.
- Pobudzaj zainteresowanie (jesteś pewien, że inni są równie przejęci tą sprawą i ich własne nie zaprzątają ich bardziej od Twojej?), np. poprzez zmianę intonacji, tempa, obrazowe metafory.
- Jeśli już musisz, oceniaj krytycznie zachowanie / sprawę / wydarzenie, nie osobę (bądź dyplomatą, wrażliwe ego słuchacza szybko da o sobie znać, jeśli dotkniesz jego czuły punkt).
SŁUCHANIE I POTWIERDZANIE
- Utrzymuj kontakt wzrokowy (inaczej pomyślą, że uciekasz od relacji lub odpowiedzialności za temat, o którym mowa).
- Ośmielaj rozmówcę uśmiechem, dodatkowym pytaniem. Niech ma powody,
by czuć, że Cię to naprawdę interesuje i lubić mówić do właśnie do Ciebie. - Wykorzystuj mowę ciała (np. potakując, gdy się zgadzasz lub zastygając, gdy
mowa o czymś poważnym). - Bądź cierpliwy, nie przerywaj tylko pozwól wypowiedzieć się do końca. Oj, trudne…
- Sprawdzaj, czy dobrze zrozumiałeś rozmówcę. Nie ma jak przytaknąć sobie na koniec, a potem wrócić do 2 różnych bajek z 2 różnymi morałami.