Fundusze unijne Fundusze unijne
Integra Integra Integra Kliknij, aby przejsć dalej
Kliknij, aby przejsć dalej
  • Kontrast

Lean management w teorii i praktyce

Udostępnij artykuł

Lean management w teorii i praktyce

Choć o strategiach zarządzania oraz filozofii Kaizen i 5S już trochę wspominaliśmy, dziś ponownie wrócimy do tego tematu. Dobra organizacja pracy podnosząca efektywność procesów i pracowników, właściwe metody pracy i nieustanne doskonalenie są bowiem niezbędne dla prężnego rozwoju przedsiębiorstwa, dlatego poświęcamy im aż tyle uwagi.

Co to jest Lean?

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad znaczeniem określenia „lean”? Otóż z Lean Management, podobnie jak z pozostałymi strategiami zarządzania, mamy do czynienia w środowisku pracy. Celem wdrożenia tego systemu jest uproszczenie wszelkich procedur i procesów poprzez eliminację marnotrawstwa, celem dostarczania określonych usług lub produktów w takiej ilości i w takim czasie, jakich oczekuje klient. Istotnym czynnikiem sukcesu jest jednak budowanie kultury Lean, opartej na ciągłym doskonaleniu organizacji poprzez zmianę postaw i zachowań ludzi. Budowanie relacji pracowniczych zgodnie z programem TWI i nieustanne rozwiązywanie problemów stanowią czynnik zdobywania przewagi konkurencyjnej oraz poprawy wyników operacyjnych. To bardzo istotny aspekt, który często bywa niesłusznie pomijany, ustępując miejsca wdrażaniu pojedynczych narzędzi lean. Długofalowa wizja zmiany, bycie w ciągłej drodze doskonalenia i zapewnienie stabilności procesów wpływają na trwałe zmiany organizacji zapewniając sukces i wzrost wyników biznesowych.

Jak to wygląda w praktyce?

Stosowanie narzędzi Lean na co dzień polega na obserwowaniu procesów, wykonywanej pracy i analizie, poprzez zadawanie pytań: Jak ulepszyć oferowane produkty/usługi, aby jak najlepiej spełnić oczekiwania klientów? Jak zmniejszyć koszty wytwarzania produktów i usług? Co zmienić, by ułatwić pracę na poszczególnych etapach? W jaki sposób realizować zamówienia, żeby zajmowało to jak najmniej czasu i nakładów finansowych, ale nie obijało się negatywnie na jakości produktów/usług? Lean to również doskonalenie pracy pracowników, tworzenie właściwych systemów motywacyjnych, angażowanie pracowników w proces zmian i utwierdzanie w tym, że rozwój zarówno osobisty, jak i całego przedsiębiorstwa stanowi klucz do sukcesu i wewnętrznej satysfakcji. Warto zatem spędzać razem dużo czasu, wspólnie zmagać się z rozwiązywaniem problemów idąc w kierunku jednej spójnej wizji i celu.

Pozdrawiamy, Integra-consulting.pl