Fundusze unijne Fundusze unijne
Integra Integra Integra Kliknij, aby przejsć dalej
Kliknij, aby przejsć dalej
  • Kontrast

Motywacja wewnętrzna – prawdziwy skarb dla menedżera

Udostępnij artykuł

Motywacja wewnętrzna – prawdziwy skarb dla menedżera

Gdyby nie motywacja, realizowanie naszych pragnień i marzeń byłoby niezwykle trudne, o ile nie wręcz – niemożliwe. By móc osiągnąć wiele zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym, każdy z nas potrzebuje tzw. „wewnętrznej siły”, która napędza nas do działania. Oczywiście niezbędna jest też silna wola, cierpliwość i sporo samozaparcia. Szczególnie, jeśli nasz cel jest dalekosiężny. Musimy pamiętać, że tak naprawdę możemy wyróżnić dwa główne rodzaje motywacji – wewnętrzną i zewnętrzną.

Obie z nich odgrywają w naszym życiu bardzo duże znaczenie i są silnikiem, który pozwala Nam pokonywać kolejne wyzwania i osiągać rzeczy z pozoru niemożliwe. I choć każda z nich jest równie istotna w procesie realizacji marzeń, szczególnie ważna jest ta pierwsza – związana z naszymi wewnętrznymi przekonaniami. Wewnętrznie zmotywowana osoba z przyjemnością wykonuje polecenia przełożonych i robi to niezwykle sumiennie.

Dzieje się tak dlatego, że codzienne obowiązki satysfakcjonują ją, dają jej poczucie samorealizacji, a to z kolei popycha do osiągania kolejnych sukcesów. Staje się ona odważniejsza, chętniej podejmuje ryzyko związane z coraz większymi przedsięwzięciami i więcej wymaga od samej siebie. Nie liczy na nagrodę, większą wypłatę czy też wyróżnienie. Tu wystarczy, że kochamy to co robimy i robimy to z pasją i zaangażowaniem.

Ten rodzaj motywacji warto dostrzegać u swoich pracowników. Menedżer zarządzając zespołem tak zmotywowanych ludzi zyskuje wiele możliwości, ale łatwo je zaprzepaścić. To od niego zależy, ile uda mu się z nich „wyciągnąć” i jak długo utrzyma się na wysokim poziomie. Dzięki takim pracownikom, każdy dzień pracy może zostać znacznie efektywniej spożytkowany. Szczególnie, jeśli spróbujemy połączyć to z filozofią kaizen. Kaizen (oznaczające w języku japońskim „ciągłe doskonalenie”) to metodologia zarządzania. Zakłada ona, iż małe lecz nieustannie wprowadzane usprawnienia przynoszą docelowo większe efekty niż duża reorganizacja firmy przeprowadzana raz na jakiś czas. W przełożeniu na proces motywacji jest to wdrożenie koncepcji ciągłego doskonalenia, budowania zaangażowania wszystkich wewnętrznie zmotywowanych pracowników niezależnie od szczebla. W efekcie, takie zarządzanie przekłada się na znacznie krótszy czas odnoszenia nowych sukcesów i wzrostu pozycji na rynku.

Można by rzec „Czego chcieć więcej?”, jednak o takich ludzi trzeba odpowiednio dbać i pielęgnować w nich zapał i wewnętrzną energię do działania. Tak naprawdę wszystko leży w rękach osoby zarządzającej, która może zdziałać prawdziwe cuda, ale również zaprzepaścić wszystkie możliwości.

Pozdrawiamy, Integra-consulting