„Zadaniem lidera nie jest motywowanie, ale usuwanie barier w naturalnej motywacji” – Susan Fowler, Dlaczego motywowanie ludzi nie działa… i co działa. W trakcie rozmów z przedstawicielami działów HR oraz z managerami pracującymi w różnych fabrykach często pada pytanie: Jak poradzić sobie z motywowaniem pracowników produkcyjnych?
Z obserwacji, które prowadzimy podczas wdrażania zarówno programów szkoleniowych jak i Lean Management z zespołem Integra Consulting Poland w kilkuset fabrykach wynika, że pracowników na linii produkcyjnej bardzo trudno jest motywować, zwłaszcza kiedy wykonują powtarzalną pracę. Zazwyczaj nie ma czasu na długie i głębokie rozmowy, dlatego trzeba podejść do tematu z rozsądkiem, aby dopasować aktywności pod proces.
Miarą osiąganego sukcesu firmy są zadowoleni i zaangażowani pracownicy.
Poziom osiąganej przez pracowników motywacji z pracy przekłada się na wysokie zaangażowanie i odpowiedzialność za jakość usług i produktu, co dla firm produkcyjnych jest bardzo istotnym aspektem.
Diagnoza
Zacznijmy od diagnozy. Wśród najczęstszych obszarów (de)motywacji ludzi (źródło: Daniel Pink, „Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację”) wymienia się takie, jak:
- Kompetencji i istotności
- człowiek musi mieć kompetencje do wykonywanych zadań
- człowiek musi mieć poczucie, że to co robi jest ważne
- Autonomii
- człowiek chce wykonywać takie czynności, do których nie jest zmuszany
- narzucone cele i deadline osłabiają motywację wewnętrzną
- Więzi
- potrzebujemy wsparcia i dobrych relacji z ludźmi
Rozwiązania
Po rozpoznaniu problemu, jakie konkretne rozwiązania możemy zastosować?
Po pierwsze zaangażowanie najlepiej budować poprzez wsparcie bezpośredniego przełożonego – ważne jest co robi, jak robi, jak komunikuje i z jakim szacunkiem odnosi się do pracowników. Przykładowo obraźliwe zwracanie się do ludzi (wcale nie rzadkie w firmach) jest szybkim przepisem na zwiększenie rotacji i obniżenie zaangażowania.
Po drugie, aby utrzymać ludzi w firmach produkcyjnych, dobrze jest zainwestować czas w budowanie przyjaznego środowiska pracy oraz odpowiedniej kultury organizacyjnej.
Dużą wartością, coraz bardziej cenioną przez pracowników szeregowych, są bezpieczne warunki pracy, gdzie człowiek jest najważniejszy a bezpieczeństwo pracy i zasady p. poż. stanowią najwyższy priorytet.
I po trzecie warto dokładnie przyjrzeć się punktom wymienionym wyżej i zadać sobie pytania:
- Jak to wygląda u nas?
- Czy nasi ludzie mają poczucie, że ich praca jest ważna, czy rozumieją cele?
- Jaki przykład idzie z góry?
- Co możemy tu poprawić lub zmienić?
Bez refleksji własnych zachowań i doskonalenia stylu zarządzania, który wymaga systematycznej pracy oraz kształtowania kultury bieżącego feedbacku w organizacji, nie będziemy w stanie rozwijać ludzi i skutecznie ich motywować w długim czasie.
Więcej informacji o realizowanych przez nas szkoleniach dla liderów, mistrzów i brygadzistów: zobacz listę szkoleń
Temat: Motywowanie pracowników produkcyjnych.