Systemy motywacyjne
Zmiany na rynku pracy sprawiają, że pracodawcy podejmują działania, które mają spowodować zatrzymanie w organizacji najlepszych pracowników. Motywowanie finansowe jest skuteczniejsze w krótszym okresie. Jednak długofalowo nie powoduje takiego utożsamienia się z firmą, jak elementy kultury organizacyjnej, docenienie, dobra atmosfera i wyrażania uznania, bieżący feedback od przełożonego.
Systemy motywacyjne w firmie
Aby zapobiec odejściu z firmy najcenniejszych pracowników warto stworzyć dobry system motywowania i wynagradzania. Pozwoli to nie tylko zmniejszyć rotację w firmie, ale także zwiększy poziom zaangażowania i identyfikacji z celami organizacji.
Dysfunkcje prowadzące do spadku motywacji i zaangażowania wynikają najczęściej z błędów systemu zarządzania, a nie z cech indywidualnych pracowników. Skuteczne systemy motywacyjne skierowane są na wspieranie wybranych procesów i postaw, a nie na premiowanie wyników końcowych poszczególnych pracowników. Premia nie będzie skuteczna jeżeli będzie działała w oderwaniu od innych elementów budujących klimat motywacyjny w organizacji.
Wspieramy w tworzeniu założeń do systemu motywacyjnego w organizacji oraz w przekazujemy wiedzę potrzebną do nabywania, ćwiczenia i doskonalenia umiejętności przydatnych podczas pracy.
W procesie tworzenia i wdrażania systemu motywacyjnego wspieramy organizacje w:
- badaniu poziomu satysfakcji i motywacji pracowników
- wyłonieniu i zdefiniowaniu kluczowych motywatorów dla pracowników organizacji
- stworzeniu jasnego systemu motywowania finansowego
- przygotowaniu kampanii informacyjnej dla pracowników
- szkoleniu menedżerów mających na celu doskonalenie umiejętności pozafinansowego motywowania swoich pracowników
- ewaluacji procesu i korekt w systemie
Korzyści wynikające z wdrożenia systemu motywacyjnego
- poznanie procedur wartościowania stanowisk w organizacji
- uświadomienie roli wynagrodzenia w systemie motywacyjnym
- poznanie metod wartościowania oraz typów systemów premiowych
- identyfikacja grup pracowników uwzględnionych w systemie motywacyjnych
- umiejętne przygotowanie systemu premiowego dla zróżnicowanych stanowisk
- rozpoznanie najczęściej spotykanych trudności w kontaktach z pracownikami
Z naszego doświadczenia wynika, że wdrożenie narzędzi motywacyjnych warto poprzedzić uporządkowaniem oczekiwań stawianych pracownikom na poziomie wyników, postaw i kompetencji. Kluczowe jest także systematyczne i skuteczne komunikowanie tych oczekiwań w formie celów biznesowych oraz kaskadowanie tych celów na poziom zadań pracowników operacyjnych.
W tym procesie poza aspektem strategicznym, niezwykle ważny jest wymiar interpersonalny tak, aby już na etapie komunikacji oczekiwań budować u pracowników poczucie rozumienia, zaangażowania i bycia częścią większej całości i wizji.
Równocześnie w procesie tworzenia systemu motywacyjnego, należy działać bardzo precyzyjnie. Rzetelną podstawą systemu motywacyjnego jest zdefiniowanie KPI, wskaźników zachowań skutecznych na stanowiskach operacyjnych i ich pomiar.
Jesteśmy gotowi rekomendować działania zarówno z poziomu konsultingowego jak i szkoleniowego czy teambuildingowego. Takie kompleksowe podejście sprawi, że wdrożone zmiany staną się prawdziwym motorem napędowym firmy a poczucie realnego sensu i wpływu będzie doświadczeniem zarówno zarządzających i jak i pracowników.