Fundusze unijne Fundusze unijne
Integra Integra Integra Kliknij, aby przejsć dalej
Kliknij, aby przejsć dalej
  • Kontrast

Autoprezentacja

Integra - szkolenia
szkolenia
Integra - lean
lean
Integra - rekrutacje
rekrutacje

Co to jest autoprezentacja – jak budować swój wizerunek

Autoprezentacja rozumiana jako pierwsze wrażenie, jakie robimy na innych, jest oczywiście ważnym elementem komunikacji, choć nie jest jej celem. Autoprezentacja to sposób, w jaki pokazujemy się światu. To umiejętność świadomego zarządzania swoim wizerunkiem.

Na zbieżność w komunikacji składają się takie elementy, jak: SŁOWA, GŁOS, WYGLĄD, ZACHOWANIE. Poniżej przedstawiamy elementy wpływające na naszą autoprezentację. Należy o nich pamiętać, projektując strategię marki. Elementy, takie jak elegancja spotkań biznesowych czy adekwatny strój, powinny jasno wynikać z opracowanej koncepcji marki, tego, kim jesteśmy i jak to komunikujemy otoczeniu.

Kluczowe elementy autoprezentacji

O czym powinniśmy pamiętać, myśląc o sposobie autoprezentacji? Kluczowe są:

Okno Johari – narzędzie pomocne w zrozumieniu autoprezentacji

Wyobraź sobie, że okno ma 4 szyby. Każda z nich oddaje te aspekty, które dotyczą autoprezentacji – naszej osoby i naszego zachowania i które są komunikowane przez nas do innych oraz przez innych do nas. 

Pierwsza szyba – ARENA. Zawiera ona te aspekty, które znane są nam samym oraz znane są innym – czyli to, co jest powszechnie widoczne i znane (cechy fizyczne, niektóre cechy zachowania).

Druga szyba – FASADA. Nazwa pochodzi stąd, że kryją się za nią aspekty naszej osoby znane tylko nam samym, a nieznane innym osobom. Są to więc wszystkie cechy, myśli czy motywacje, które są wiadome dla nas samych, ale z jakichś powodów nie odsłaniamy ich przed innymi. Stąd właśnie fałszywe maski, które prezentujemy światu, fałszywe role, które gramy przed innymi z różnych powodów.

Trzecia szyba – ZASŁONIĘTA. Tam kryją się wszystkie te aspekty naszej osoby, które są znane lub widoczne dla innych, ale my sami nie jesteśmy ich świadomi. Mogą to być na przykład słowa lub wyrażenia, których nieświadomie nadużywamy, a które budzą niechęć naszych rozmówców. Mogą to być irytujące maniery werbalne lub niewerbalne, tak zwane „przerywniki” czy gesty. Wreszcie – mogą to być określone zachowania, oczywiście nieświadome, którymi jesteśmy w stanie wręcz zranić innych. 

Czwarta szyba – STREFA NIEZNANA. Zawiera aspekty, które są ukryte zarówno dla nas samych, jak i dla innych. Ani my, ani nikt wokół nas nie jest świadom pewnych naszych cech czy charakterystyk. Mogą się one objawić w specyficznych sytuacjach, wyjątkowych okolicznościach, po nowym doświadczeniu. Przykładem może być to, że niewielu z nas wie, jakby się zachowało w obliczu realnego zagrożenia życia, dopóki się właśnie w takiej sytuacji nie znajdzie.