Fundusze unijne Fundusze unijne
Integra Integra Integra Kliknij, aby przejsć dalej
Kliknij, aby przejsć dalej
  • Kontrast

Benefity

Integra - szkolenia
szkolenia
Integra - lean
lean
Integra - rekrutacje
rekrutacje

Benefity pracownicze – dlaczego są ważne?

Benefity dla pracowników są ważnym elementem życia zawodowego, który może przekonać niezdecydowanych do podjęcia nowej pracy lub pozostania w danej organizacji. I chociaż wciąż dla kandydatów najważniejsza jest wysokość pensji – benefity pozapłacowe są najlepszym sposobem do budowania candidate experience, wizerunku pracodawcy, czy utrzymywania wysokiej motywacji pracowników.

Jakie benefity dla pracowników wybrać?

Rynek benefitów dla pracowników wciąż się zmienia, dostosowując się do nowych realiów i potrzeb. Najważniejsze w wyborze danego benefitu dla pracowników jest kierowanie się potrzebami pracowników. Dobrym pomysłem jest więc stworzenie ankiety lub po prostu – rozmowa w zespołach na temat tego, które benefity pozapłacowe dla pracowników będą dla ich członków najatrakcyjniejsze i najpotrzebniejsze. 

Z punktu widzenia pracodawcy błędne dopasowanie benefitów do pracowników skutkuje oczywiście stratą finansową. Propozycja karty Multisport zespołowi, który nie znosi wysiłku fizycznego, nie sprawi, że wszyscy pracownicy pędem pobiegną na siłownię. Z drugiej strony – propozycja łagodnych zajęć sportowych lub masażów w biurze mogą pomóc stopniowo wprowadzić kulturę zdrowia do firmy i być może zachęcą do aktywniejszego spędzania czasu. 

Do najpopularniejszych dziś benefitów dla pracowników należą: prywatna opieka medyczna i różnego rodzaju karty sportowe. Wiele firm wprowadza także benefity dla pracowników w postaci możliwości korzystania ze sprzętu służbowego – najczęściej samochodu, laptopa czy telefonu – w czasie wolnym od pracy. Coraz więcej organizacji w ramach benefitów dla pracowników stawia na rozwój, proponując pracownikom cykle szkoleń, sesje z coachem oraz bezpłatną naukę języków obcych. Tego rodzaju benefity dla pracowników są z pewnością najlepszym rozwiązaniem godzącym potrzeby rozwojowe pracowników i pracodawcy. Ponadto popularnymi benefitami dla pracowników są paczki świąteczne dla rodzin pracowników, elastyczne godziny i tryb pracy, czy też bony zakupowe lub bilety na przykład do instytucji kultury. 

Warto także podkreślić, że pewne “dodatki” w pracy nie są benefitami dla pracowników. Kawa i herbata to standard, a nie nadprogramowy bonus. Co jeszcze można pozapłacowego podarować pracownikom, by wzmocnić ich chęć do pracy, efektywność i poczucie spełnienia?

Benefity dla pracowników XXI wieku – czas i zdrowie psychiczne

Benefitem pracowniczym, który staje się coraz popularniejszy, jest dodatkowy urlop. Pracodawcy zauważają coraz silniej, że zmęczenie, natłok pracy, za duża intensywność i tempo negatywnie oddziałują na zespoły. Rozwiązaniem mogą być dodatkowe dni wolne wprowadzone np. z okazji urodzin. Pracodawcy także coraz chętniej wyznaczają dodatkowy dzień wolny, który przeznaczony jest na badania profilaktyczne.

To właśnie zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne staje się coraz silniej akcentowanym tematem w kontekście życia zawodowego. Problem wypalenia zawodowego, depresji, braku motywacji bezpośrednio przyczynia się do spadku jakości pełnionych obowiązków. Dlatego też wiele świadomych firm decyduje się na takie benefity dla pracowników jak dofinansowanie spotkań z psychologiem, czy też szkolenia z komunikacji, asertywności i wdrożenie systemów przeciwdziałających przyczynom wypalenia – zarówno z perspektywy pracowników, jak i organizacji.