Fundusze unijne Fundusze unijne
Integra Integra Integra Kliknij, aby przejsć dalej
Kliknij, aby przejsć dalej
  • Kontrast

Coaching biznesowy

Integra - szkolenia
szkolenia
Integra - lean
lean
Integra - rekrutacje
rekrutacje

Czym jest coaching biznesowy?

Rozwój osobisty i zawodowy pracowników staje się coraz ważniejszy i coraz bardziej ceniony zarówno przez szefów, jak i liderów zespołu oraz pracowników. Odpowiedzią na potrzeby rozwojowe mogą być zarówno tradycyjne szkolenia, jak i coaching biznesowy, który jest metodą dużo bardziej zindywidualizowaną. 

Coaching biznesowy polega na rozwoju umiejętności podwładnego według określonej procedury pozbawionej elementu oceny. Bardzo ważnym założeniem coachingu biznesowego jest to, że pracownik uczy się najefektywniej w warunkach, w których czuje się bezpiecznie i kiedy ma pewność, że działania rozwojowe mają na celu rzeczywiste podniesienie kwalifikacji, a nie ocenę. Jak pokazują badania nad wpływem coachingu biznesowego na efektywność pracy –  strach potrafi odebrać zdolność logicznego mylenia i twórczego działania każdemu człowiekowi, nawet największemu geniuszowi. Wdrożenie coachingu biznesowego w firmie pozwala więc oddzielić obszar kontroli i oceny działań pracowników od obszaru edukacji i rozwoju.

Podstawowe narzędzie w coachingu biznesowym

Tim Gallwey – uważany za współczesnego prekursora stosowania coachingu w sporcie – odkrył, że najlepszym sposobem pracy ze swoimi zawodnikami nie jest dawanie rad czy wskazówek, ale zadawanie odpowiednich pytań, które pomagają zawodnikowi korzystać z własnego doświadczenia. Z tego właśnie przykładu wysnuto wniosek dla coachingu biznesowego, że to nie odpowiedzi są najskuteczniejszym narzędziem pracy, a odpowiednio zadane pytania.

Celem pytań w coachingu biznesowym jest m.in.:

Warto pamiętać, że nie da się prowadzić coachingu biznesowego bez uruchamiania emocji, bo nie da się wprowadzać bez tego trwałej zmiany.

10 zasad coacha biznesowego

Coach biznesowy to osoba, której praca nie tylko powinna budzić zaufanie. Jakimi zasadami powinien kierować się coach biznesowy?

  1. Jasność – to klarowność przekazu informacji, ale także i ról osób w procesie coachingu biznesowego.
  2. Wspieranie pracowników – to odejście od dyrektywnego w kierunku stosowania uczestniczącego sposobu zarządzania, które jest możliwe i efektywne dzięki lepszej znajomości członków zespołu.
  3. Tworzenie w pracownikach poczucia pewności siebie – koncentruj się na szukaniu w Twoich pracownikach ich atutów i im to możliwie często komunikuj.
  4. Współdziałanie – zadbaj o partnerstwo w relacji i działaniu z Twoim współpracownikiem
  5. Perspektywa – koncentracja na interesach firmy jako sponsora projektu rozwojowego oraz także na interesach Twojego współpracownika. Perspektywa to również zmiana spojrzenia na sytuację i poszukiwanie nowego.
  6. Ryzyko – zachęcanie pracownika do wprowadzania innowacji, nauki przez działanie, a nawet eksperymentu w celu wzmocnienia motywacji, przy jednoczesnym odejściu od systemu karania za niepowodzenia.
  7. Cierpliwość – działanie z długofalową wizją zmiany i rozwoju oraz wykraczanie poza ramy codziennych, krótkookresowych celów.
  8. Zaangażowanie – szczere, pełne zainteresowanie pracownikiem, tym, co mówi, robi, kim jest (poziom tożsamości), jakie są jego wartości i przekonania oraz jakie są jego relacje z zespołem.
  9. Poufność – chroń informacje o tym, czego dowiesz się podczas coachingu biznesowego o pracowniku oraz wszystkich relacjach w zespole.
  10. Szacunek – obdarzanie pracowników szacunkiem i podejmowanie działań zapewniających sobie szacunek.