Fundusze unijne Fundusze unijne
Integra Integra Integra Kliknij, aby przejsć dalej
Kliknij, aby przejsć dalej
  • Kontrast

Mentoring

Integra - szkolenia
szkolenia
Integra - lean
lean
Integra - rekrutacje
rekrutacje

Czym jest mentoring?

Etymologicznie pojęcie mentorpochodzi z języka greckiego i oznacza „myśliciela”. Pojęcie mentora upowszechniło się w połowie XVIII wieku, a w naszym, dzisiejszym rozumieniu funkcjonuje od lat 70. XX wieku, kiedy to zaczęto mocno propagować równość w miejscach pracy. Dziś mianem mentora określa się osobę o rozwiniętych kompetencjach, godną zaufania i będącą, podobnie jak mistrz, wzorem do naśladowania. Mentoring z kolei oznacza partnerską relację między mistrzem i uczniem, zorientowaną na zdobywanie wiedzy, doświadczenie i rozwijanie pełni swoich możliwości.

Mentoring – błędne przekonania

Mentoring jest dziś odmieniany przez wszystkie przypadki w biznesie i mamy wrażenie, że stał się modnym, ale nie do końca zrozumianym terminem. Wysyp książek i publikacji sprawił, że niby wszyscy wiemy, o co chodzi, ale jest to wiedza powierzchowna i dość intuicyjna. Warto już na początku dowiedzieć się, że mentor NIE JEST:

Jak wygląda proces mentoringu?

No dobrze, ale jak wygląda proces mentoringu? Ten możemy rozpisać na trzy fazy:

  1. Inicjacji – w której następuje rozpoczęcie procesu, określenie oczekiwań mentee, poznawanie się.

    Sesja zero to sesja, na której ustalane są oczekiwania, formułowane cele, uzgodnienie i podpisanie kontraktu.

  2. Dojrzałej wymiany – to realizacja sformułowanych w fazie pierwszej celów i oczekiwań uczących się. Odbywa się wg metody GROW:

3. Rozstania – ewaluacja całości, podsumowanie efektów, rozmowa o planach rozwojowych.

 Role Mentora

Mentor może pełnić następujące role:

Na podstawie tych ról w mentoringu możemy ogólnie przyjąć, że mentor jest: