Fundusze unijne Fundusze unijne
Integra Integra Integra Kliknij, aby przejsć dalej
Kliknij, aby przejsć dalej
  • Kontrast

Perswazja

Integra - szkolenia
szkolenia
Integra - lean
lean
Integra - rekrutacje
rekrutacje

Czym jest perswazja?

Żyjąc wśród ludzi, w naturalny sposób codziennie robimy coś dla kogoś albo chcemy, żeby ktoś zrobił coś dla nas. Tak w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Czasami przekonanie kogoś do swojej racji jest szczególnie ważne, bardzo nam na tym zależy. Staramy i się udaje, a czasami czeka na rozczarowanie. Bywa też tak, że ze zdumieniem zastanawiamy się, dlaczego zgodziliśmy się spełnić czyjąś prośbę lub przystaliśmy na kogoś propozycję. W wielu zawodach zdolność do perswazji – wpływania na innych, umiejętność skutecznego przekonywania jest głównym wyzwaniem i jedną z najważniejszych umiejętności. Automatycznie kojarzy nam się handlowiec, sprzedawca, polityk, telemarketer… Oni wprost czerpią korzyści ze swej skuteczności w przekonywaniu innych. A szef – czy na jego skuteczność w zarządzaniu zespołem nie przekłada się zdolność do skłaniania podwładnych do określonych działań? A w relacjach ze współpracownikami – czy nie zależy nam, by nas słuchali, by nam pomagali? Każdy człowiek chce, by inni go słuchali. Każdy w mniejszym lub większym stopniu stara się skłonić innych do posłuszeństwa, zmuszony sytuacją życiową lub z czystej wygody. Większość robi to odruchowo, nieświadomie korzystając z własnych i cudzych doświadczeń. Można jednak działać świadomie, wybierając perswazję.

Czym jest perswazja?

To umiejętność przekonywania ludzi do własnych racji i poglądów poprzez oddziaływanie na ich zachowania i myśli z zastosowaniem określonych technik i metod.

Model perswazji – zasada „każdy wygrywa”

Zgodnie z tym modelem perswazja ma miejsce wtedy, gdy obie strony mają poczucie, że odniosły korzyść. Zakłada on także, że osoba poddawana perswazji działa świadomie, bez strachu wywołanego naciskiem czy zamieszania w głowie spowodowanego manipulacją lub oszustwem. 

Język perswazji co to oznacza?

Skuteczność naszej perswazji wzmacnia sposób, w jaki się wysławiamy. Warto zapamiętać kilka podstawowych zasad.

  1. Używaj FAKTÓW – czyli informacji jasnych i jednoznacznych dla obu stron. Fakt to data, waga, ilość, termin, parametr – zjawisko obiektywne. Im więcej faktów będzie w naszych argumentach, tym łatwiej przyjdzie nam przekonać drugą stronę do naszych racji. Pojęcia – dobry, zły, fajny, ładny nie są faktami, a więc wpływają negatywnie na jakość perswazji. To nasza ocena, interpretacja zjawiska, która może być bardzo różna od poglądu drugiej strony.
  2. Formułuj zdania w pierwszej osobie czasu teraźniejszego w trybie oznajmującym. Przykład: „Chcę zwrócić Twoją uwagę na ten parametr”. W takim zdaniu jasne jest dla każdej ze stron, kto chce i czego chce. Jasno i odpowiedzialnie. To pokazuje na siłę, na pewność siebie, na determinację. Komunikaty typu: „Trzeba to zrobić….”, „Ludzie chcą, aby się tym zająć…”, „Chciałbym mieć takie informacje…” rozpraszają odpowiedzialność, każą się zastanawiać, kto tu jest decydentem, kto naprawdę prowadzi rozmowy, to osłabia perswazję.