Na rekruterach spoczywa ogromna odpowiedzialność. Swoim postępowaniem mogą umocnić wizerunek firmy lub łatwo go zrujnować.
Mimo tego, wielu rekruterów nie wykonuje właściwie swojej pracy – często już po przeprowadzonej rozmowie rekrutacyjnej nie informuje o jej wynikach. Takie zachowanie nie tylko źle wpływa na jego wizerunek, ale przede wszystkim na wizerunek firmy, którą reprezentuje (ponieważ staje się ambasadorem marki pracodawcy). Czy istnieje sposób żeby uniknąć takiej sytuacji i przeprowadzić rekrutację tak, by rekruter był w stanie utrzymać kontakt ze wszystkimi zainteresowanymi i nie zniechęcił ich brakiem odpowiedzi do marki pracodawcy?
Udzielanie bieżącej informacji o statusie i postępach rekrutacji jest niezmiernie ważne dla kandydata, to zrozumiałe i zasadne, że chce on wiedzieć, na jakim etapie jest proces, w który się zaangażował. Równocześnie agencja rekrutacyjna lub firma powinny zadbać o to, aby takie wiadomości skutecznie docierały do osób aplikujących na dane stanowisko. Niestety przekazywanie im statusu zarówno w trakcie trwania rekrutacji, jak i po jej zakończeniu, ciągle nie jest regułą, podczas gdy dziś rekruterom naprzeciw wychodzą powszechnie dostępne nowoczesne technologie. Możemy korzystać na przykład z systemów, które pomagają w zarządzaniu projektami i aktualizowaniu statusu każdego kandydata w danym procesie rekrutacji. Niektóre firmy mają zaawansowane narzędzia, automatycznie wysyłające kandydatowi wiadomość mailową np. w momencie zakwalifikowania do następnego etapu procesu. Często jednak wystarczająca okazuje się funkcjonalność programu w postaci rodzaju elektronicznego kalendarza wspierająca organizację i planowanie pracy oraz rodzaj mapy procesu, dzięki której rekruter ma pogląd tego, w jakim procesie, na jaki etapie jest dany kandydat i pilnowanie tego, by do każdej z osób w umówionym czasie trafiła właściwa informacja. Rekruter może skontaktować się telefonicznie, za pośrednictwem aplikacji lub np. poprzez komunikator na portalu dla profesjonalistów. Ważna jest jednak nie tylko droga, którą się kontaktujemy, ale również treść i forma przekazywanej informacji. Kandydatowi zależy na rzeczowej informacji zwrotnej tak, by miał jasność co zaważyło na decyzji pozytywnej lub z jakich powodów został odrzuceni. Uczciwa i otwarta komunikacja oraz pozostawanie w stałym kontakcie buduje relację rekrutera z kandydatem opartą na szacunku i zaufaniu, a jednocześnie pozwala uniknąć niedomówień i ewentualnego niepotrzebnego rozczarowania. W każdej sytuacji jakakolwiek informacja jest dla większości z nas lepsza niż jej brak. Jako osoby odpowiedzialne za przebieg, jakość i rezultat prowadzonych projektów rekrutacyjnych, powinniśmy dołożyć wszelkich starań, by zadbać o komfort kandydata podczas całego procesu rekrutacji.
O tym w jaki sposób uczciwa i otwarta komunikacja buduje relację rekrutera z kandydatem w najnowszym Pulsie Biznesu opowiada Katarzyna Wojaczyk – kierownik działu rekrutacji w Integra Consulting Poland. Zachęcamy do przeczytania całego artykułu: www.pb.pl