Szkolenia pracowników to temat, o którym można dużo mówić i pisać bardzo wiele. Firmy dbają o to, żeby regularnie przeznaczać na ten cel adekwatne budżety, zespoły HR robią wiele, by optymalnie dopasować działania do potrzeb organizacji. Dlaczego nie wszystkim uczestnikom szkoleń udaje się zastosować swoje świeżo rozwinięte kompetencje w pracy? Powodów jest bardzo wiele, w skrócie można to jednak podsumować – bo tak działa człowiek. Nie lubi zmian, woli wrócić do swojej strefy komfortu. Co zatem trzeba zrobić, by zamienić koszt szkolenia pracowników w inwestycję? Jak działać, aby szkolenia pracowników przynosiły efekty?
Zacząć od CELU
Definiując cel szkoleniowy powinniśmy zadbać o biznesową konkretność i dopisać istotny dla firmy biznesowy parametr. A jak to powiązać ze światem trenera i uczestników? Zdefiniować, jakie zachowania powinny się pojawić w codziennej pracy załogi, by wygenerować przyrost biznesowy. Jeżeli firma je wskaże, wtedy trener łatwo określi kompetencje jakie należy rozwinąć. Manager powinien się też zastanowić, jak będzie sprawdzał, czy owe kompetencje są i jak będzie motywował, by były.
O czym należy pamiętać przygotowując projekt szkolenia pracowników:
1. Określ biznesowy cel szkolenia.
2. Zaangażuj uczestników przed szkoleniem w proces jego planowania.
3. Określ z biznesem, jakie działania pomogą uczestnikom szkolenia w wykorzystaniu nowych kompetencji w ich pracy.
4. Znajdź trenera, który zrozumie twój biznes i pomoże w realizacji wyznaczonego celu.