Przywództwo czyli delegowanie i egzekwowanie zadań pobudzające zaangażowanie
Jak delegować zadania pracownikom? Korzyści z delegowania zadań są ogromne, jednak młodzi menedżerowie często nie potrafią ich dostrzec, boją się oddać kontrolę, wpadając w pułapkę mikrozarządzania, czyli zarządzania przez nadzorowanie. Jest demoralizujący i nieintuicyjny, ponieważ pragnienie kontroli, aby upewnić się, że wszystko idzie zgodnie z planem, stwarza w dłuższej perspektywie więcej problemów. Menedżer stosujący ten model próbuje osobiście kontrolować i monitorować wszystko w zespole, sytuacji lub miejscu. Chociaż czasami jest to przydatne (w przypadku projektów na małą skalę), zazwyczaj powoduje jednak, że menedżer traci kontrolę nad całą sytuacją i demotywuje zespół poprzez nadmierne nadzorowanie.
Nasze szkolenie kierujemy do wszystkich osób, dla których egzekwowanie zadań i ich delegowanie sprawia trudność. Wiemy bowiem, że skuteczne delegowanie i egzekwowanie zadań jest jedną z podstawowych kompetencji menadżerskich. W trakcie szkolenia uczestnicy zapoznani zostaną z zasadami efektywnego delegowania zadań, monitorowania ich realizacji i udzielania informacji zwrotnej. Naszym celem jest dostarczenie odpowiedniej wiedzy i zestawu umiejętności menedżerskich i liderskich oraz inspiracja/zachęcenie do ich stosowania.
Na czym polega egzekwowanie zadań?
Ważnym elementem szkolenia z delegowania i egzekwowania zadań jest szlifowanie w praktyce trudnych rozmów menedżerskich, w trakcie których lider konfrontuje się z pracownikiem, który nie wykonał powierzonego mu zadania. Powodów tej sytuacji może być wiele:
- Pojawiły się nieprzewidziane okoliczności, które utrudniły realizację.
- Czynność zadana nie leżała w zakresie jego obowiązków i została odsunięta na dalszy plan.
- Osoba nadała temu zadaniu niski priorytet już w trakcie przyjmowania polecenia.
- Wymusiłeś, jako zwierzchnik, zgodę na realizację (bez zmotywowania, a osoba nie miała sił, aby się przeciwstawić).
- Osoba nie wykonała polecenia, bo Cię lekceważy lub po prostu nie chce jej się.
Szkolenie z delegowania i egzekwowania uczy menedżerów, by zanim zareaguje nerwowo, zastanowił się i porozmawiał o tym z pracownikiem. Jest tylko 20% prawdopodobieństwa, że brak wykonania zadania wynika z jego złej woli. To tylko jeden z przykładowych case’ów omawianych i ćwiczonych podczas szkolenia.
Korzyści dla uczestników szkolenia z delegowania zadań i ich egzekwowania:
- Rozumieją swoją rolę jako menedżerów w firmie.
- Mają świadomość swoich uprawnień i możliwości, w kontekście budowania swojego autorytetu i angażowania pracowników.
- Wiedzą czemu służy i umieją przeprowadzić „expose szefa”.
- Znają i stosują zasady efektywnego delegowania zadań i uprawnień.
- Dostosowują swoje zachowania do stopnia rozwoju pracownika i świadomie stosują zachowania wspierające i egzekwujące.
- Na bieżąco monitorują zadania i udzielają informacji zwrotnych budujących zaangażowanie.
- Wiedzą, jaką rolę pełni i jakie cechy posiada dobry, efektywny zespół.
- Mają świadomość roli lidera w zespole.
- Umiejętnie reagują w sytuacji nie wykonania zadania przez swoich podwładnych.
- Mają świadomość swoich silnych stron, obszarów rozwoju i mają indywidualny plan działań do wdrożenia.