Ten coraz bardziej popularny skrót został prawdopodobnie wprowadzony na początku lat 90 przez ekspertów wojskowości z US Army War College. Opisuje pole walki, w którym dominuje Zmienność (Volatility), Niepewność (Uncertanity), Złożoność (Complexity) i Niejednoznaczność (Ambiguity). Okazało się, że można go również odnieść do rzeczywistości biznesowej.
Współcześni liderzy, stojący w obliczu rewolucji Przemysłowej 4.0 niczym oficerowie na polu bitwy, muszą podejmować decyzje szybciej, przetwarzając ogromne ilości informacji połączonych ze sobą bardziej niż kiedykolwiek wcześniej w historii.
Nasz uformowany w toku ewolucji mózg uwielbia kategoryzować informacje, lubi skracać, upraszczać i trwale opisywać je na podstawie nauk z przeszłości. A przecież obecnym świecie biznesu przeszłość była wczoraj a prehistoria to maksymalnie 9 miesięcy wstecz. Przeciążony organ zaczyna nas coraz bardziej ograniczać i zawodzić.
Jakie wyzwanie ma przed sobą współczesny menedżer? Przede wszystkim skupienie się na podejściu co jest możliwe (ponieważ niemal wszystko może zdarzyć), a odejście od tego, co jest prawdopodobne (gdyż jest ono zdeterminowane przeszłością.)
Jak się zmieniać, aby nadal przewodzić?
Pomocą dla liderów okazuje się VUCA Prime, która koryguje podejście do zarządzania zmianą, tworzenia planów długoterminowych i analiz wielosystemowych.
Efektywne zarzadzanie w świecie VUCA sprowadza się do:
- przeciwdziałania Zmienności poprzez przedstawianie zespołowi zrozumiałej Wizji (Vizjon) przyszłości. Zamiast szczegółowych planów, które w momencie wdrażania już są przestarzałe i nieadekwatne, dostarczenie odpowiedzi na trzy pytania: Dlaczego? – to warto robić. Co będzie sukcesem? Jak będziemy go mierzyć?
- przeciwdziałania Niepewności poprzez Zrozumienie (Understanding) – a to można osiągnąć poprzez wdrożenie kultury informacji zwrotnej opartej bardziej na feedforward niż na feedbacku.
- przeciwdziałania Złożoności poprzez Jasności (Clarity) – koncentrując na stałym dostosowywaniu i komunikowaniu priorytetów działań skoncentrowanych na dostarczaniu realnych wartości dla klienta. To rozbijanie silosów organizacyjnych i branie odpowiedzialności za wyniki własnej pracy.
- przeciwdziałania Niejednoznaczności poprzez Zwinności (Agility) która docenia rolę osobistych i grupowych doświadczeń (empiryzm), toleruje popełnianie błędów, które dostarczają innowacyjne rozwiązania. To preferowanie iteracyjnych, zwinnych rozwiązań niż czekanie na wypracowanie doskonałego produktu.
Wielu menedżerów tęskni za czasami, gdy niczym jak kapitan na statku mieli zawsze rację ostateczną a klienci mogli kupować samochód w dowolnym kolorze, pod warunkiem, że był to czarny. Tymczasem – czy chcesz tego , czy nie, paleta barw znacznie się poszerzyła.
A Ty, czy podejmujesz wyzwanie zmiany ze świata VUCA?
Grzegorz Mielewski – trener biznesu i certyfikowany coach z 15-letnim stażem.
Posiada wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu zespołem sprzedaży jak i firmą średniej wielkości w branżach usług finansowych oraz FMCG. Pracował dla polskich i międzynarodowych organizacji na stanowiskach kierowniczych, jako m.in. Prezes Zarządu, Dyrektor Handlowy w funkcji Członka Zarządu, Dyrektor Operacyjny Sprzedaży, Regionalny Dyrektor Sprzedaży. Rozwija kompetencje przywódcze menedżerów. Projektuje i przeprowadza cykle szkoleń w obszarze sprzedaży, obsługi klienta oraz wprowadzania zmian w organizacji.