Fundusze unijne Fundusze unijne
Integra Integra Integra Kliknij, aby przejsć dalej
Kliknij, aby przejsć dalej
  • Kontrast

Cechy charakteru niezbędne w zawodzie handlowca cz.1

Udostępnij artykuł

Cechy charakteru niezbędne w zawodzie handlowca cz.1

Dość często spotkać się można ze stwierdzeniem, że tak naprawdę wszystkiego można się nauczyć. Teoretycznie tak, jednak każdy z nas ma pewne predyspozycje i określone cechy charakteru, które pomagają mu w określeniu idealnej ścieżki rozwoju. To one w dużym stopniu wpływają na nasze zainteresowania czy tempo nabywania nowych umiejętności. Dzięki naturalnym predyspozycjom mamy możliwość wykwalifikowania się w danej dziedzinie. Przy ich określaniu często pomocne są testy osobowościowe, wykorzystywane również w procesach rekrutacyjnych. Nie rzadko stanowią klucz do zrozumienia samego siebie.

Pomagają poznać charakter, zdefiniować cechy osobowości czy też zmierzyć zdolność do empatii. Dzięki stosowaniu takich narzędzi podczas rekrutacji i selekcji jesteśmy w stanie określić predyspozycje do pracy w roli handlowca i wyodrębnić cechy, które taka osoba powinna posiadać.

Nie ma wątpliwości, że osoba na takim stanowisku powinna być przede wszystkim otwarta. Zawód ten wymaga nieustannego kontaktu z najróżniejszymi klientami. Warto również pamiętać o tym, że każdy człowiek jest zupełnie inny i nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich reakcji. Mogą być one pozytywne, ale nierzadko zdarzają się również bardzo nieprzyjemne sytuacje. Przedstawiciel handlowy musi umieć zachować się w każdej z nich, a co za tym idzie niezbędna jest również elastyczność i empatia. Jeśli nie potrafisz się wczuć w to, co myśli i czuje potencjalny klient, o wiele trudniej przewidzieć ci jego reakcje. W efekcie masz mniej czasu na przygotowanie najlepszej odpowiedzi. Aspekt ten jest bardzo istotny, ponieważ nie da się ułożyć jednego, stałego schematu prowadzenia rozmowy handlowej. Niezbędna jest kreatywność oraz umiejętne analizowanie i obserwowanie bieżącej sytuacji. Podczas szkoleń sprzedażowych często pracuje się na sytuacjach z życia wziętych. Praktyczne ćwiczenia w formie „scenek”, czy też wykorzystanie „dramy” prowadzi do modelu szkolenia opartego na kontekście i pozwala uczestnikom doświadczyć realnych sytuacji zbliżonych do tych, które występują w życiu codziennym. Taki rodzaj pracy przygotowuje handlowca na możliwość zaistnienia różnych okoliczności. Mimo wszystko, jak wspomnieliśmy wyżej, nie każda reakcja jest przewidywalna. Oczywiście wraz ze zdobywanym doświadczeniem łatwiej i trafniej udaje się właściwie reagować, jednakże nie da się obejść bez porażek.

Jak każdy zawód, posada doradcy czy też handlowca wymaga pewnych predyspozycji. Oprócz ww. otwartości, elastyczności, empatii, kreatywności i umiejętnego analizowania sytuacji, jest jeszcze sporo ważnych cech, będących nieodzownymi elementami dobrego sprzedawcy.

Pozdrawiamy, Integra-consulting.pl