Na czym polega manipulacja, czym jest?
Każdy człowiek chce, by inni go słuchali. Każdy, w mniejszym lub większym stopniu, stara się skłonić innych do posłuszeństwa, zmuszony sytuacją życiową lub z czystej wygody. Większość robi to odruchowo, nieświadomie korzystając z własnych i cudzych doświadczeń. Można jednak działać świadomie, wybierając PERSWAZJĘ zamian manipulacji.
Na czym polegają różnice pomiędzy wywieraniem wpływu a manipulacją?
Czym różni się etyczne wywieranie wpływu od manipulacji? Samo wywieranie wpływu nie jest czymś nagannym, tego typu działania podejmujemy mniej lub bardziej świadomie cały czas. Przykładem świadomego i uczciwego wywierania wpływu są akcje promocyjne organizowane przez sieci handlowe w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Klienci wiedzą w końcu, że znajdują się w sklepie, który chce osiągnąć jak największe zyski. Negatywne wykorzystanie tych technik nazywa się manipulacją. Różnica to świadomość celu. Promocje w sklepie nie są manipulacją, bo chodzi o zwiększenie obrotów i klient o tym wie. Manipulacja występuje wtedy, gdy osoba jej poddana nie zna prawdziwego celu. Zaproszenie rodziny na obiad po to, by doprowadzić do udzielenia pożyczki, jest przykładem manipulacji.
Kontrolna lampka, czyli jak rozpoznać, na czym polega manipulacja?
Są pewne wyrażenia, które usłyszane, powinny zapalić w nas kontrolną lampkę. To moment, gdy powinniśmy zatrzymać się, nabrać dystansu i zastanowić się, czy właśnie ktoś nami nie manipuluje lub wywołuje silną presję.
Jakie wyrażenia mogą świadczyć o manipulacji i wywieraniu presji?
UOGÓLNIENIA
- „Pani zawsze mówi to samo”
- „Nigdy nie robicie na czas”
- („wszyscy”, „każdy”, „zawsze”, „nigdy” itd.)
OCENY
- “Pani jest taka uparta” („niesumienna” itd.).”
NACISKI
- „Powinien Pan to uwzględnić”
- „Musicie nas zrozumieć”
- „Nie możesz tego zrobić"
- „Kiedy wreszcie to zrobicie?”
MORALIZOWANIE
- „Lepiej, aby Pan o tym pamiętał”
- „Dobrze byłoby, abyście to przesłali na jutro”
UKRYTE PORÓWNANIA
- „Za drogo”
- „Za mało”
- „Za szybko”
- „Wasza konkurencja ma niższe ceny”
OPERATOR MOŻLIWOŚCI
- „Nie mogę”
- „Nie chcę”
NIEJASNY PODMIOT
- “Taki jestem zmęczony”
- „Duszno tutaj”
OKREŚLENIE BRAKU
- „Nie mam czasu”
- „Nie mam sił już na to”
- „Nie interesuje mnie to”
UKRYTE ZAŁOŻENIA
- “Czy Wy nie rozumiecie, że nas na to nie stać?”
- „Czy nie wiesz, że…”
- „Czy Pan tego nie czuje?”
PRZERZUCANIE ODPOWIEDZIALNOŚCI
- “To Pan nam komplikuje życie”
- „Pan mnie denerwuje”
NIEDOOKREŚLONY CZASOWNIK (UKRYWANIE MOTYWU)
- “My już wybraliśmy inną ofertę”
- „Podjęliśmy już decyzję”
NOMINALIZACJE
- „O rany, co za emocje!” (abstrakcja, kulminacja, oczekiwanie itd.).
NACHALNE WYPYTYWANIE
- Zadawanie kilku pytań na raz.