Fundusze unijne Fundusze unijne
Integra Integra Integra Kliknij, aby przejsć dalej
Kliknij, aby przejsć dalej
  • Kontrast

Lider

Integra - szkolenia
szkolenia
Integra - lean
lean
Integra - rekrutacje
rekrutacje

Co to znaczy być liderem?

Lider, niezależnie czy w grupie zawodowej, politycznej, czy jakiekolwiek innej to osoba, która ma duży wpływ na członków tejże grup, cieszy się ich zaufaniem. Bycie liderem nie jest tożsame z byciem szefem, czy menedżerem. Wielu szefów i menedżerów nie ma cech lidera. Nie cieszą się autorytetem, szacunkiem, nie są podziwiani za wiedzę, czy doświadczenie. Raczej są odbierani jako osoby, które przypadkowo znalazły się na wysokim stanowisku. Zarządzanie ludźmi jest najlepszym testem lidera.

Umiejętności wywierania wpływuzjednywania ludzi, pobudzania ich do działania powinny być stale szkolone i wzmacniane. Bycia dobrym, inspirującym liderem, przynajmniej pewnym stopniu, można się nauczyć. Znając kierunek, w którym lider chce się rozwijać, łatwiej jest dotrzeć do punktu, w którym ludzie zaczynają mu ufać, w którym autorytet buduje się naturalnie, bez potrzeby budowania i podkreślania sztywnej, nadanej z góry hierarchii.

Lider w biznesie – 5 kluczowych kompetencji

Bycie liderem nie jest łatwe – wymaga szeregu umiejętności i kompetencji, które sprawiają, że zyskuje on zaufanie ludzi. Lider w biznesie to osoba, która przewodzi swojemu zespołowi, wyznacza i pomaga zrealizować plany, wskazuje kierunek, inspiruje członków zespołu do dalszej pracy, zmian i poprawy efektywności. Jakimi cechami powinien odznaczać się lider w biznesie?

Z pewnością lider musi myśleć w sposób innowacyjny, wychodzić poza utarte schematy i rutynę. Rolą lidera jest szukanie nowych rozwiązań – technologicznych, biznesowych oraz współprac, które wpłyną na rozwój firmy. 

Lider ściśle współpracuje ze swoim zespołem – jednak jego rolą nie jest wykonywanie wszystkich zadań, a nadawanie kierunku. W tym przyda się asertywność. Dzięki niej lider nie tylko umiejętnie rozdzieli zadania, ale także wyrazi swojego zdanie, udzieli feedbacku i co ważne – przyjmie feedback także do siebie.

Niedocenioną, choć niezwykle ważną cechą lidera jest empatia. W środowisku biznesowym mówi się powoli o empatii jako kompetencji miękkiej przyszłości. Dlaczego lider powinien być empatyczny? Taka postawa sprzyja szybszemu rozpoznawaniu oczekiwań Klientów, partnerów biznesowych i podwładnych. Empatyczny lider w swoim zespole rozpozna szybko rozprzestrzeniającą się stresującą atmosferę i jej zaradzi. Dziś w tak dynamicznych i stresujących czasach potrzebujemy menedżerów energii pracowników, którzy z równą troską zajmą się wynikami pracy, co ich kondycją psychiczną i gotowością do podjęcia danego zadania.

Jakie jeszcze cechy powinien mieć współczesny lider? Aby pociągnąć za sobą zespół, wskazywać drogę i w porę reagować na wyzwania lider musi nauczyć się doceniać innych. Chwalenie swoich pracowników ma niebagatelny wpływ nie tylko na pozytywną atmosferę w pracy, ale także na lojalność i efektywność pracy poszczególnych członków zespołu.

Umiejętność nagradzania łączy się z kluczową kompetencją lidera – otwartą komunikacją. Lider powinien stale uaktualniać i poprawiać umiejętność komunikacji – tak, by nie tylko chwalić, ale też dawać skuteczny feedback, prowadzić rozmowy podsumowujące. Bez szczerej, partnerskiej rozmowy trudno o to, by wzbudzić szacunek u swoich pracowników. 

Szkolenia dla liderów – dlaczego warto?

Bycie dobrym liderem wymaga czasu, pokory, dystansu do siebie, doświadczenia, ale też ciągłych szkoleń. Na ten ostatni punkt każdy lider ma istotny wpływ. Szkolenia dla liderów mają szeroki zakres – od szkoleń z komunikacji menedżerskiej, budowania zespołu, czy rozwiązywania konfliktów, poprzez szkolenia dla liderów z zarządzania zmianą, mentoringu, budowania zaangażowania, prowadzenia rozmów oceniających i rozwojowych, czy inteligencji emocjonalnej.

Bycie liderem wiąże się ze stałą refleksją na temat potencjału osób i procesów. Chęć ciągłego doskonalenia bez tracenia z oczu swojego najważniejszego zasobu – pracowników sprawia, że funkcjonowanie firmy, a także motywacja osób w niej pracujących są na najwyższym poziomie.