Czym jest strategia dla biznesu?
Dlaczego strategia biznesowa jest tak ważna? Opracowanie strategii firmy pozwala na ustalenie celów długoterminowych, misji i wizji firmy. W najszerszym ujęciu strategia biznesowa definiuje to, w jaki sposób działa przedsiębiorstwo w ramach wyznaczonych celów, czym wyróżnia się od konkurencji i jakie ma przewagi względem niej.
Tworzenie strategii biznesowej firmy, definicja
Proces tworzenia strategii biznesowej jest długotrwały i często wymaga pomocy specjalistów – strategów, którzy dzięki wiedzy, umiejętnościom, a także ważnego dla tworzenia strategii biznesowej dystansu – potrafią celnie określić kluczowe cele przedsiębiorstwa, obrać odpowiednią ścieżkę rozwoju. Wsparcie konsultantów z wieloletnim doświadczeniem w definiowaniu i wdrażaniu strategii pozwala na pracę w oparciu o metody sprawdzone w wielu polskich i międzynarodowych organizacjach.
Formułowanie strategii biznesowej danej organizacji jest procesem wieloaspektowym i obejmuje kilka obszarów zarządzania. Są to m.in.:
- finanse przedsiębiorstwa, czyli możliwości finansowe, w ramach których będzie działać organizacja w następnych latach;
- technologia, czyli uzgodnienie istniejących technologii i wyłuskanie ich potencjału, a także wybór nowych rozwiązań;
- ludzie, czyli organizacja zasobów ludzkich, wskazanie ścieżek rozwoju, które pomogą w realizacji celów firmy;
- kultura, a więc opracowanie wartości, misji, wizji, norm i poglądów, które będą spójne z celami strategicznymi firmy.
Co daje opracowanie strategii biznesowej firmy?
Bez spójnej, dobrze zaprojektowanej strategii biznesowej firmy żadne przedsiębiorstwo nie rozwinie maksymalnie swojego potencjału. Opracowanie strategii organizacji umożliwia m.in.:
- Wypracowanie odpowiedzi na kluczowe pytania dla strategii: Gdzie grać? Gdzie rosnąć? Jak wygrywać?
- Przełożenie tych odpowiedzi w spójny zestaw powiązanych celów strategicznych
- Opracowanie map strategii dla poszczególnych kluczowych produktów oraz specjalistycznych usług
- Przełożenie misji, wizji, propozycji wartości na cele strategiczne i wartości firmy
- Współtworzenie strategii poprzez pełne zaangażowanie szerokiego zespołu.