Fundusze unijne Fundusze unijne
Integra Integra Integra Kliknij, aby przejsć dalej
Kliknij, aby przejsć dalej
  • Kontrast

Jak dobrze, skutecznie nauczyć się przemawiać publicznie do ludzi? Przemawiaj jak Arystoteles lub Steve Jobs!

Udostępnij artykuł

Jak dobrze, skutecznie nauczyć się przemawiać publicznie do ludzi? Przemawiaj jak Arystoteles lub Steve Jobs!

„Nie mam nic przeciwko temu, żeby w trakcie moich wystąpień ludzie patrzyli na zegarki. Nie mogę jednak znieść widoku, kiedy zaczynają nimi potrząsać, żeby sprawdzić, czy nie stanęły” – słowa lorda Birketta świetnie opisują obawę wszystkich osób występujących przed publicznością, czyli jak nie zanudzić słuchaczy. Innymi obawami są: czy w stresie nie palnę głupoty, jak opanować drżenie głosu, czy na pewno to, co mówię, ma sens i czy jestem odpowiednią osobą do przedstawiania tego tematu? Jeśli podczas prezentacji, w którymś momencie tego rodzaju myśli przebiegły Ci po głowie, nie martw się. Po pierwsze, z tymi myślami mierzy się większość osób występujących. A po drugie – te negatywne myśli można okiełznać! Jak zostać Arystotelesem lub Stevem Jobsem przemówień?

Czym są wystąpienia publiczne?

Zacznijmy od tego, czym są prezentacje i wystąpienia publiczne. Ich charakterystyczną cechą jest to, że  siła oddziaływania mówcy wynika nie tylko z samej merytoryki tekstu, lecz również ze sposobu jego wygłoszenia. Dlatego też w trakcie wystąpienia przed publicznością ważne są takie elementy jak: postawa, tonacja, siła i barwa głosu, precyzyjne wyrażanie myśli i radzenie sobie z tremą.

Dlaczego lubimy lub boimy się występować publicznie?

Nasz stosunek do publicznych wystąpień w dużym stopniu zależy od tego, jak nasi rodzice, opiekunowie, nauczyciele reagowali, kiedy głośno domagaliśmy się czegoś lub wyrażaliśmy swoje opinie. Jeżeli mieliśmy to szczęście, że nas wysłuchano i nie wyśmiewano, to w dorosłym życiu łatwiej jest nam prezentować swoje poglądy na forum. Jednak pocieszające jest to, że… Mało kto urodził się mówcą! Wszystkiego można się nauczyć.

Umiejętności prezentacyjne – klucz do sukcesu zawodowego

Kiedy już nie możemy uniknąć prezentacji, organizm wielu osób reaguje fizjologicznie: paraliżujący ból brzucha, suchość w ustach, ściśnięte gardło.

Obecnie prezentacje są niezbędnym elementem pracy. Prezentacje dotyczą różnych aspektów pracy na różnych stanowiskach. Prezentujemy swoje opinie, poglądy, prezentujemy koncepcje różnych pomysłów. Prezentujemy przed grupą kilku, a nawet kilkudziesięciu osób. Dlatego warto wiedzieć, jak zapanować nad stresem.

Z badań przeprowadzonych w USA wynika, że wśród umiejętności potrzebnych na niektórych stanowiskach pracy (menedżerowie, kierownicy projektów, handlowcy itp.) na drugim miejscu stawia się właśnie umiejętności prezentacyjne. Każde wystąpienie, które wygłaszamy, musi być więc dobrze przemyślane, zaplanowane i oczywiście – przeprowadzone.

Ustal cel prezentacji

Przejdźmy do praktyki. Od czego zacząć przygotowanie do prezentacji? Od ustalenia celu! Zadaj sobie pytanie: Dlaczego chcę wyjaśnić ten temat moim słuchaczom? W końcu, gdy wybierasz się w podróż, z reguły wiesz, dokąd jedziesz.

Dlaczego cel prezentacji jest tak ważny? Ponieważ pomaga w sformułowaniu problemu / głównego tematu i określa jego zasadniczy wątek. Jest narzędziem, które pomaga uporządkować materiał zgodnie z hierarchią ważności. Dzięki temu Twoi słuchacze nie zagubią się w trakcie prezentacji, nie stracą wątku i nie zaczną… zerkać w zegarki!

Cel prezentacji musi być realny!

Prezentacja nie jest formą bardzo długą. Dlatego właśnie nie ma wielkiego sensu próbować osiągać zamierzonego celu w 90 minut, jeśli w rzeczywistości potrzebujesz na to pełnych trzech dni. Jeśli wiesz, że otrzymasz 30 minut na przedstawienie swojej prezentacji, zadaj sobie pytanie: Ile wiadomości uczestnicy będą w stanie wchłonąć i jakie punkty, według mnie, są najistotniejsze dla nich do zapamiętania? Staraj się oddzielić najważniejsze kwestie od spraw drugorzędnych. Takim kryterium – realności celu prezentacji kierujemy się w czasie webinarów Integry. Przedstawiamy na nich wycinki zagadnień, które w szerokiej, kilkugodzinnej, kilkudniowej, a nawet wielomiesięcznej formie prezentujemy podczas pełnowymiarowych szkoleń i cykli szkoleniowych.

Prezentacja według Arystotelesa i… Steve’a Jobsa

Sztuką prezentacji i przemawiania zajmowali się już starożytni. Arystoteles stworzył koncept przekonującej prezentacji, który składa się z następujących etapów:

Przygotowanie do prezentacji

Etap przygotowania jest kluczowy. Zacznij od zebrania materiału merytorycznego, a następnie dokonaj jego selekcji. Na jej podstawie – zrób krótkie notatki.

Często pojawia się pokusa, aby zapisać po kolei wszystko, co chcemy powiedzieć. Ale odczytanie pełnego wystąpienia z kartki jest przeważnie bardzo nudne! Ponadto nie pozwala na zachowanie kontaktu wzrokowego ze słuchaczami i gdy ktoś przerywa, bardzo łatwo stracić wątek.

Ważnym elementem przygotowania do prezentacji jest także zebranie materiałów wizualnych i tekstowych, które uatrakcyjnią Twoje wystąpienia. Mamy tu na myśli m.in. fragmentów filmu, tabele, wykresy, cytaty, metafory, przykłady dobrze ilustrujące Twoje tezy.

Kolejnym zadaniem, które warto podjąć przed wystąpieniem, jest stworzenie planu bazowego. To nic innego jak uporządkowanie i usystematyzowanie przekazywanych treści w punktach. Taka architektura informacji nada treściom formę, która będzie czytelna i łatwo przyswajalna przez odbiorcę.

Na etapie przygotowawczym zadbaj także o, by dowiedzieć się jak najwięcej o swoich słuchaczach: kim są, jakie są ich oczekiwania, obawy, czego od Ciebie oczekują, dlaczego potrzebna jest im Twoja wiedza, ile już wiedzą i dlaczego przychodzą Cię posłuchać?

Kolejne kroki przygotowania prezentacji

A przed Państwem… Czyli jak okiełznać emocje w czasie prezentacji

Jest wiele sposobów na to, jak radzić sobie ze stresem. Poniżej przedstawiamy nasze sprawdzone propozycje:

 

Warto też przed samym wystąpieniem uspokoić oddech, posiedzieć w ciszy, napić się wody i… uśmiechnąć się. Pamiętaj, że błędy zdarzają się każdemu, nawet najlepszemu mówcy zdarzają się błędy. Podchodź do nich z uśmiechem i dystansem, a na pewno zrobisz na swoich słuchaczach lepsze wrażenie. Powodzenia!