Fundusze unijne Fundusze unijne
Integra Integra Integra Kliknij, aby przejsć dalej
Kliknij, aby przejsć dalej
  • Kontrast

Specjalista

Integra - szkolenia
szkolenia
Integra - lean
lean
Integra - rekrutacje
rekrutacje

Kim jest specjalista?

Specjalista – to słowo ma co najmniej kilka znaczeń. Specjalistą nazywamy osoby o ugruntowanej wiedzy w jakiejś dziedzinie, na przykład w branży kulinarnej. Duża wiedza, umiejętności, doświadczenie – to charakteryzuje dobrych specjalistów. Synonimem dla specjalisty będą więc takie słowa jak ekspert, fachowiec, czy zawodowiec.

Z drugiej strony specjalista w biznesie to osoba znajdująca się w konkretnym miejscu w strukturze przedsiębiorstwa. Kim jest specjalista w biznesie?

Specjalista w biznesie

Specjaliści (młodsi i starsi) najczęściej tworzą zespoły, którymi zarządzają menedżerowie. Nie kierują więc grupą, a raczej są jej członkami. Zadaniem specjalisty są więc działania operacyjne, patrzenie i realizacja zadań na tu i teraz. Z kolei menedżer najczęściej wyznacza dalsze kierunki, myśli strategicznie, planuje i przewiduje następne kroki. Oczywiście specjalista, wykonując dany projekt może, a czasem wręcz powinien dzielić się swoimi przemyśleniami, być może realnie wpływać na zmiany kierunku wyznaczonego przez menedżera. Bo chociaż specjalista najczęściej nie ma oglądu na projekt z lotu ptaka, to widzi szczegóły, które często umykają strategom. Dlatego w dużej mierze to od dobrej współpracy menedżera ze specjalistą zależy powodzenie i jakość pracy.

Szkolenia dla specjalistów

Dla nowocześnie myślących przedsiębiorstw szkolenia dla specjalistów powinny stanowić wysoki priorytet działań. Z jednej strony powinny być to szkolenia wzmacniające twarde kompetencje – naukę konkretnego programu (np. Photoshop), czy etykietę w komunikacji pisemnej. Z drugiej strony nie można pominąć miękkich szkoleń dla specjalistów, które znacząco wpłyną na jakość ich pracy. Są to na przykład szkolenia ze skutecznej komunikacji, asertywności w miejscu pracy, czy też podejmowania odpowiedzialności w codziennej pracy. Szkolenia dla specjalistów są inwestycją, która zwróci się nie tylko w polepszeniu efektów pracy, ale również we wzmocnieniu przywiązania i lojalności specjalistów do firmy. Dziś o dobrego specjalistę bywa trudno – warto więc o takiego szczególnie zadbać.