Rozwijam i dzielę się wiedzą – mentoring
Szkolenie „rozwijam i dzielę się wiedzą – mentoring” ma charakter warsztatowy. Duży nacisk kładziemy na trenowanie umiejętności, a elementy wykładowe i prezentacyjne ograniczymy do niezbędnego minimum. Uczestnicy biorą udział w ćwiczeniach, licencjonowanych grach, analizie przypadków i dyskusjach mających na celu wypracowanie rozwiązań. Tematy zawarte w programie zostają omówione i praktycznie przećwiczone.
Jak zachęcić pracowników do dzielenia się wiedzą?
Mentoring jest pojęciem, które może być rozumiane bardzo różnie. Jednak zawsze jego podstawowym zadaniem jest uczenie, inspirowanie i zarządzanie procesem rozwoju drugiej osoby, mające na celu wzrost jej kompetencji dający wyraźny progres, możliwy do zweryfikowania. Jak zachęcić pracowników do dzielenia się wiedzą? Najlepszym sposobem jest wdrożenie w firmie programu mentoringowego i wyznaczeniu tzw. mentora korporacyjnego. Jego rola polega na wprowadzaniu, przewodnictwie i doradztwie dla pracowników rozpoczynających karierę zawodową w przedsiębiorstwie. Mentor pomaga wdrożyć się podopiecznemu w struktury przedsiębiorstwa i zaplanować jego dalszy rozwój zawodowy. Mentor, jako osoba dysponująca większą wiedzą i doświadczeniem zawodowym, więcej wnosi do procesu w tych właśnie obszarach.
Podczas szkolenia z mentoringu uczestnicy poznają w praktyce znaczenie poszczególnych etapów wdrożenia mentoringu w firmie.
Etap 1 mentoringu w pracy to analizowanie:
- aktualnego poziomu umiejętności uczącego się.
- dokładne przedstawienie podopiecznemu przyszłego celu do osiągnięcia, uzgodnienie go z nim przed przystąpieniem do działania.
Etap 2 mentoringu w pracy to planowanie:
- tworzenie planu rozwijania umiejętności, opierającego się na kształceniu we właściwej kolejności poszczególnych komponentów danej umiejętności.
- uzgodnienie metody regularnego, okresowego monitorowania wyników oraz sprawdzania w praktyce efektów nauczania oraz zadań stawianych na poszczególnych etapach.
- nakreślenie maksymalnego zasięgu umiejętności, jakie uczący się ma opanować.
- zapewnienie uczącemu się odpowiedniego wsparcia.
Etap 3 mentoringu w pracy to wdrażanie:
- Objaśnianie i demonstracja odpowiednich technik czy metod postępowania z właściwym doborem tempa nauczania.
- Zapewnienie sprzężenia zwrotnego oraz możliwości dyskusji.
- Przystosowanie stylu mentoringu do aktualnego poziomu i tempa, w jakim uczący się robi postępy.
- Dbanie o utrzymanie stałego kontaktu i sprawnej komunikacji z innymi osobami zaangażowanymi w proces rozwoju.
- Zapewnienie uczącemu się odpowiedniego wsparcia.
Etap 4 mentoringu w pracy to ocena:
- Systematyczna ocena postępu w osiąganiu kolejnych celów i umiejętności oraz badanie czynników hamujących proces uczenia się.
- Motywowanie uczącego się do wyznaczenia dalszych celów w samorozwoju przy zapewnieniu wsparcia, którego może potrzebować.
Cele szkolenia:
- Wzrost świadomości znaczenia dzielenia się wiedzą oraz własnym doświadczeniem zawodowym z innymi pracownikami.
- Podniesienie motywacji do pełnienia roli mentora, jako osoby doświadczonej i ważnej dla organizacji.
- Nauka dokonywania diagnozy pracownika i sposobu przekazywania wiedzy.
- Wyznaczanie celów rozwojowych i tworzenie planów.
- Poznanie cyklu mentoringu oraz narzędzi związanych z dzieleniem się wiedzą.
Po zakończeniu warsztatów uczestnicy będą:
- znali zasady otwartej, budującej zaufanie komunikacji i rozumieli jej wpływ na osiągane rezultaty,
- znali zasadę instruktażu i treningu oraz potrafili ją zastosować adekwatnie do sytuacji,
- umieli adekwatnie zareagować na zadane pytanie i formułować różne rodzaje pytań w zależności od kontekstu,
- znali zasady dopasowywania środków i metod własnej pracy do celów,
- znali sposoby radzenia sobie z trudnościami podczas uczenia i dzielenia się wiedzą.